KAI Tomohiko

情報端末の導入による新たな野外教育手法の開発

Development of a new way in outdoor education by using mobile devices

Unity 2018.4.34 f1, Vuforia 8.3.8
iPadにマーカー起動型のARを実装した。

本作品は自然の中で行う活動(野外教育)にテクノロジーを持ち込む試みである。具体的にはARを実装したタブレットを使用して、コース内に設置されたイラストマーカーにカメラを向けるとバーチャルキャラクターとともにそこでの課題(五感を使って自然を感じる)が提示されるシステムである。人の関りを前提とするこの分野で人を介さずにテクノロジーだけを使った活動が成立するかを問う作品である。

This work is an attempt to bring technology into nature and advance outdoor education. Specifically, it is a system that uses Augmented Reality equipped tablets. Throughout the course, illustration markers are periodically placed. When the camera is pointed at an illustration marker, a virtual character appears to present a task. The tasks are designed to involve the physical senses of the participants. This work asks the question: is it possible to facilitate traditional interaction-driven activities using only technology ?

主査
平林真実
副査
プロフィール
1966年大阪府生まれ関西学院大学に在職、サバティカルを利用して入学。野外教育を専門とし、その分野へのテクノロジーの導入による教育モデルの拡張を試みる。