ABE Kazuki

デザイナーにインスピレーションを与えることを目的としたデザイン支援システムにおける探索空間と探索方法に関する考察

A Study on Search Space and Search Method for Design Support System Aiming to Inspire Designers

Harvard University Graduate School of Designで建築と計算機に関する研究を行なっていたKostas Terzidisは、2006年の著書において、計算機とデザインの関係性を論じるにあたり、コンピュテーションとコンピュータライゼーションという2つの概念に分けて説明した。そして、コンピュテーションとは、形態探索ツールとして計算機を用いることで、それは不確定で曖昧に定義されたプロセスを探求することであり、その探索的な性質からコンピュテーションは人間の知性を模倣または拡張することを目的としていると主張した。
 計算機をデザインプロセスに用いることで、人間だけでは辿り着けなかったデザインを可能にすることや、デザイナーに気づきを与えることがある。しかし一方で、デザインにおける計算機を用いた探索行為では大量のアウトプットを得られる代わりに、その中から価値のある候補を試行錯誤の末に見つけ出す必要がある。特に、個人が感じる新しさや驚きを探索の目的とした場合、計算機を用いた探索は困難である。
ここで本研究が着目したのは、認知心理学者のMargaret Bodenが提唱した結合的創造性の現れの考え方である。Bodenが提唱した創造性の現れを、新しさや驚きがあり、価値が認められるアイデアやモノが生れる場面と解釈し、結合的創造性の現れる場面を表すことができる機械学習の生成モデルを利用することで、新しさや驚きを含む探索空間を構築できると考えた。
 本研究では、デザイナーにインスピレーションを与えることを目的に異なる2枚の画像を混ぜ合わせた画像を生成するツール《Latent Space Explorer》を制作した。その後、4名のデザイナーにデザインのアイデアを考える場面を想定し、ツールを使用してもらうことでインタビュー調査した。インタビュー調査の結果を踏まえ、計算機を用いてデザイナーのインスピレーションになるものを探索する場合、どのような探索空間の構築方法と探索手法を用いることが効果的な探索を可能にするのか考察した。
 結果、Latent Space Explorerは見た目に関連する要素を普段のデザインで重視するデザイナーが、デザインのアイデアを考える場面で普段と異なる形やアイデアを見つけ出すことを可能にした。
 今後、計算機をデザインに用いる方法がより発展し、デザイナーのデザインに大きく影響するような深い気づきを与えられる存在になれば、デザイナーと計算機の関係性が変わり、さらにデザインにおける計算機の役割について検討することができるだろう。

Kostas Terzidis, who conducted research on architecture and computing at Harvard University Graduate School of Design, discussed the relationship between computing and design in his 2006 book Computation and Design. He divided his explanation into two concepts: computerization and computerization. He then argued that computation is the use of the computer as a morpho-exploratory tool, that it explores indeterminate and vaguely defined processes, and that because of its exploratory nature, computation is intended to mimic or extend human intelligence.
 The use of calculators in the design process can make possible designs that could not be possible by humans alone, and can also bring awareness to designers. On the other hand, however, the act of computational search in design produces a large amount of output but requires a trial-and-error process to find valuable candidates among them. Computational search is especially difficult when the goal of the search is to find the novelty and surprise felt by the individual.
 Here, this study focused on the idea of the manifestation of conjunctive creativity proposed by cognitive psychologist Margaret Boden. Interpreting the manifestation of creativity proposed by Boden as a situation in which ideas and objects that are new, surprising, and valuable are generated. We thought that we could construct a search space that includes novelty and wonder by using a machine learning generative model that can create situations in which connective creativity emerges.
 In this study, we created “Latent Space Explorer,” a tool that generates an image by mixing two different images, with the aim of giving the designers inspiration. Interviews were then conducted with four designers by asking them to use the tool in a scenario where they were asked to come up with design ideas. Based on the results of the interview survey, we examined what kind of search space construction methods and search techniques can be used to effectively help designers find inspiration through the use of computers.
 As a result, Latent Space Explorer enabled designers who normally focus on appearance-related elements in their designs to find different forms and ideas than usual in the brainstorming part of the process.
 In the future, if methods of using computers in design become more developed, and if they become something that can provide designers with deep insights that significantly impact their designs, the relationship between designers and computers will change, and the role of computers in design will be further explored.

主査
小林茂
副査
プロフィール
1997年栃木生まれ。Computational Designを主に建築業界で4年働いた後に入学。計算機をデザインに用いる方法について研究を行う。