WANG Xinlan

マスクからみる自分─COVID-19時代を生きる私たちの記録と記憶

What the Mask Means to Me: Records and Memories of Our Living in the COVID-19 Era

本研究は新型コロナウィルス(以下COVID-19)により急激に変化していく社会で、マスク着用をなかば強制されながらも、一人の人間として自分らしさを保ちながら生活していく日常をマスクを通して記録し、それを他者と共有することを目的とする。COVID-19の感染予防が欠かせない日常における「命を守る」ものとしてのマスクに対する人々の思いや考え、および着用目的も多様に変化していく中で、マスクを着用する私たちの日常を「記録」と「記憶」という2つの視点から考察していく。COVID-19が流行した三年間で、マスクは人々の脳裏に刻まれ、当たり前の存在へと変化している。つまりマスクをつけることは、筆者個人の記憶であるだけでなく、社会における集合的な記憶でもある。
 COVID-19以前から、マスク着用が人に与えた影響やマスクを着用した人の行動、目的などに関してさまざまな研究が行われてきた。しかし、COVID-19流行後の研究では、日常的なマスク着用という実践に注目した研究や、マスクを着用するという日常的な行為を対象とした先行研究は極めて少ない。
 本研究の作品《マスクにうつる私たち》は、《マスクの365日》と《マスクレター》の二つの異なる表現で構成されている。筆者は毎日着用したマスクをアーカイブし、記録することを通して、COVID-19時代の筆者の日常の記憶を《マスクの365日》として展示した。また、筆者の知人たちの「COVID-19時代のマスク」に対する感情、行動や考えなどを《マスクレター》として表現した。二つの作品を通して、筆者と知人たちの記憶を他者と共有し、個人的な記憶と集合的な記憶との相互依存的関係を構築し、鑑賞者とともにCOVID-19時代の我々の記憶を想起する。 
 COVID-19の収束後、当時の私たちを正確にまた客観的に伝えるためには記録は不可欠であるが、記録だけでは当時の人たちの感情、心情や思いは伝わらず、その事実は当事者の個人の記憶に頼らざるを得ない。COVID-19時代に私たちは当事者として個人個人の生き方を思い出せるように、そしてそれを「我が事」と捉え、後世の人々にとっていつか役に立つものとしていくため、筆者と他の人たちのCOVID-19に関する小さな記録と記録を結びつけ、それをさらに多くの人たちと共有することで、COVID-19時代の集合的記憶となっていくことを目指した。本研究は、COVID-19の長期化に伴い、日々忘れて去られていく私たちの感情や考えを記録し記憶していくことは、今この時代を生きる人としてやるべき大切なことであることを示した。

The purpose of this research is to record and share with others the daily life of people who are forced to wear masks in the rapidly changing society due to COVID-19, while maintaining one’s identity as a human being. I have sought to consider our daily mask wearing from the position of “memory” and “record” by recording the people’s feelings and thoughts towards daily mask wearing both as an object for “protecting life” as well as their individual drastically varying reasons for wearing a mask. In the three years of the COVID-19 pandemic, the experience of wearing masks is not only an individual experience but also an experience that created a collective memory with the world.
 Even before COVID-19, there had been a variety of research conducted on the individual reasons for and behaviors of people who wear masks as well as the effects of wearing masks. However, very little research before and during the COVID-19 pandemic has focused on the daily practice of wearing masks or the act of the MASK itself.
 This research-based artwork, Understanding Our Lives Through The Mask consists of two different forms: 365 Days of Masks and Mask Letter. In 365 Days of Masks, the author presents her memories of her daily life during the COVID-19 pandemic through archiving and preserving the masks she wore every day. The Mask Letter?expresses the feelings, actions, and thoughts of the author’s acquaintances towards the mask. Through these two artworks, the memories of the author and her acquaintances are shared with others, building an interdependent relationship between individual and collective memories, by recalling and sharing our memories of the COVID-19 pandemic together with others. 
 Post-COVID-19 pandemic, records are essential to accurately and objectively convey who we were during COVID-19, but records alone cannot convey the feelings, sentiments and thoughts of the people of that time, and we must rely on the personal memories of the individuals concerned to make that fact known. In order to be able to remember our individual way of life and create the collective memory of COVID-19 useful for future generations, the author tried to connect and share her own and other individual’s records about COVID-19 through installation art. The aim of the project was to demonstrate the importance of recording and remembering the easily forgotten feelings and thoughts of the prolonging COVID-19 pandemic.

主査
金山智子
副査
プロフィール
1996年生まれ。中国大連出身。大学部の専攻はグラフィック?デザイン。2021年欧洲杯比赛投注_欧洲杯外围app-竞猜|官网のメディア表現研究科に入学。2021年から「コロナ時代のマスク」の収集や記録を主軸に作品制作を行う。