NAKAMINAMI Kenji

シーンの観点から見る、オンラインプラットフォーム上の音楽コミュニティの越境性

Crossing the Border of Music Communities on Online Platforms from the Scenes Perspective

現代において、GAFAを筆頭にしたいくつかの大手プラットフォーム企業が、世界の多くのデジタル市場を占有している。音楽業界も例外ではなく、2022年の国際レコード連盟による報告書では世界の音楽業界の収益の約65%がストリーミングサービスによるものとなっている。音楽の流通がインターネットを介するストリーミング中心へ変化したことによって、従来とは異なる新たな音楽シーン形成のあり方がより想像可能なものへと変化した。 しかし、プラットフォームに築かれてゆく巨大な人間関係のネットワークは様々なユーザー間での協働や、集合知による問題解決など様々なメリットをもたらす反面で、中央集権的なプラットフォームへの利益の寡占や、それを狙ったサイバー攻撃、価値観の違うユーザー同士の衝突などといったトラブルに巻き込まれるリスクもある。その問題への対策として、自律分散型組織やプラットフォーム協同組合などといった、バーチャルな空間を通したルールメイキングや組織作りが注目されている。音楽シーンにおいてこうした取り組みが活発になれば、現状の課題を解消しながらも豊かな越境性を保てることが考えられる。本研究では、まずプラットフォームによる音楽産業への影響を考察した後、ある特定の雰囲気や空気感を共有している音楽文化の圏域を「音楽シーン」(あるいは単に「シーン」)と捉え、その中で実際にどのような自律的に活動する音楽コミュニティが形成できるかを、修士作品であるコミュニティの「MYORPH:OPEN」における実践を交え考察する。 ここで用いられる「シーン」という言葉は、1970年のアーヴィンの論文をはじめに、ウィル?ストローらによって学術的用語として主に社会学の分野で扱われている。シーンは、流動的で伝搬可能性のある、形を持たない空間である。ピーターソンとベネットは、シーンを「ローカル(限定的な空間)」「トランスローカル(地域と地域を相互に行き来する)」「バーチャル(非対面の空間)」の三分法によって分析した。ローカルな音楽シーンは、トランスローカルなシーンへ、そしてバーチャルなシーンへとその美的要素や価値観に影響を与え、その音楽ジャンルの多様性を広げる可能性を持つ。これを越境性と定義し、実践の評価に対する目標にした。 本研究では、アメリカの西海岸やUKといった場を中心に成長し、現在は世界中でその実践が見られる「Experimental Bass」や「Leftfield Bass」といったジャンルに関する音楽シーンの考察や事例研究を元に、主にDiscordを中心としたオンラインコミュニティである「MYORPH:OPEN」を制作し、その約8ヶ月間の活動について越境性の観点から考察した。Discord上では2022月7月16日時点で74名が参加し、そのうちの1割程度がコミュニケーションに、数名が議論や意思決定についての活動に参加し、ある程度の成果は見受けられたものの、多くの課題点も発見された。

In the modern era, several major platform companies, led by GAFA, occupy many of the world’s digital markets. The music industry is no exception, with the International Federation of Recording Industry reporting that in 2022, approximately 65% of global music industry revenue will come from streaming services. The shift in music distribution to Internet-based streaming has made it more imaginable for a new music scene to be formed. On the other hand, the huge network of relationships built on the platform brings various advantages, such as collaboration among various users and problem solving through collective knowledge, but it also brings risks of oligopoly of profits to the centralized platform, cyber-attacks targeting the platform, and conflicts among users with different values. On the other hand, there is a risk of getting into trouble such as oligopoly of profits to a centralized platform, cyber-attacks targeting the platform, and conflicts among users with different values. As a solution to these problems, rulemaking and organization through virtual spaces, such as decentralized autonomous organization and platform cooperatives, have been attracting attention. If such efforts become active in the music scene, it is conceivable that a rich cross-border nature can be maintained while resolving current issues. In this study, after first examining the impact of platforms on the music industry, I consider the sphere of music culture that shares a certain atmosphere or atmosphere as a “music scene” (or simply “scene”), and then examine what kind of autonomously active music community can actually be formed within that sphere through the master’s thesis work this paper examines how autonomous music communities can actually be formed within these scenes through the practices of the community “MYORPH:OPEN”, my master’s thesis work. The term “scene” as used here has been treated as an academic term mainly in the field of sociology by Will Straw and others, beginning with Irvin’s 1970 article. A scene is a fluid, propagable, formless space. Peterson and Bennett analyzed scenes using the trichotomy of “local (limited space),” “translocal (reciprocal between localities),” and “virtual (non-face-to-face space). A local music scene has the potential to expand the diversity of its musical genres by influencing its aesthetic elements and values toward a translocal scene and then toward a virtual scene. I defined this as transnationality and set it as a goal against the evaluation of the practice. This research is based on a discussion and case studies of music scenes related to genres such as “Experimental Bass” and “Leftfield Bass,” which have grown up mainly on the West Coast of the United States and in the United Kingdom, and are now being practiced around the world. As of July 16, 2022, there were 74 users on Discord, of which about 10% were involved in communication and a few in discussion and decision-making activities. Although some results were observed, many issues were also found.

主査
平林真実
副査
プロフィール
1997年兵庫県生まれ。明石高専建築学科を卒業後、大阪芸術大学芸術計画学科に編入しインターネットレーベルと同人音楽に関する研究を行う。大学卒業後「シーン」をキーワードに音楽コミュニティを研究する。