LIM Hyun-Mook

メディア技術を伴う音楽作品の演奏と錯綜体としての身体の表現について

Body As Implex: Performing Musical Works Through New Media

この研究は大きく二つの目的を持っている。一つ目はただの実行者ではなく、積極的な解釈と創作を行う創造的な役割としての演奏者の位置の定義についての考察を、もう一つ目は前者の具体例として考案された筆者の作品=リサイタル《錯綜体としての音楽》を通して、我々が普段自覚することのできなかった錯綜体としての潜在的な身体の輪郭を追跡する方法論の考察である。
 作家のポール?ヴァレリーは様々な潜在的なものの総体を「錯綜体」と呼び、それを基に市川浩は「錯綜体としての身体」の概念を提唱した。これは我々の自覚できない未知の身体であり、この研究の主な目的は音楽作品の解釈と演奏によって錯綜体としての身体を追跡する過程を視覚的、聴覚的に表現することである。市川が言う通り、我々の今、ここに持っている現在の身体が我々の過去から連続する歴史の統合であれば、我々は自らの現在と過去の身体に向き合い、それをきちんと見つめることによって、現在から繋がる未来のあり得るかもしれない潜在的な身体の可能性について考えられるかも知れない。
 上述の通り、この作品はピアノリサイタルの形で発表される。リサイタルで演奏されるそれぞれの作品は、もちろんそれぞれの違う作曲家によって作曲された個別の作品として独立しているが、同時にこの個別の作品たちの集まりを一つの大きいテーマで結ぶことにより、ピアノリサイタルとそのプログラムを演奏者による一つの大きいコラージュ作品として成立させることを試みる。ここではこの研究の主なテーマでもある、錯綜体としての身体の追跡、具体的には自分自身の過去を見つめることによって潜在的な未来の身体について論じる行為を「大きいテーマ」として設定し、それに合わせて各作品の解釈と演奏を行う。
 この論文の第1章では錯綜体(としての身体)の概念をなるべく具体的に解説し、錯綜体の概念を再現芸術の形として表現する実践例としての修士作品=リサイタル《錯綜体としての音楽》での演奏と、演奏された作品の解釈方法の根幹について解説するために、第2章では創造的な観点を持って解釈と演奏を行う演奏者の可能性について具体的に考察する。第3章では第1章と第2章をまとめ、メディア装置を伴う創造的な解釈と演奏を用いて錯綜体としての身体の追跡過程を表現する行為の意義について考察した上に、第4章で修士作品についての詳細な解説を行う。2022年10月31日で行われた修士作品の実演を基に第5章ではその結果について考察し、第6章では第5章までの内容をまとめてこの研究の結論を述べる。

This research has two purposes. The first purpose is for thinking about the position of the creative performer who makes active interpretation and creation. The second purpose is to investigate a methodology for tracking the body as “implex” – the body which we cannot see nor realize – through my master recital=work implexed music?as a specific example of the first purpose.
 The author, Paul Valéry, called every potential existence an “Implex” (“Implexe” in French). And based on this concept of implex, Hiroshi Ichikawa, a philosopher, suggested a concept of “Body as implex”. This is a body of mystery that we couldn’t or cannot realize. The main purpose of this research is for expressing the process of tracking the body as implex visually and aurally, through interpreting and performing a musical piece. Ichikawa proposes that if our body of present -the body of here and now – is the integration of our continuing history from the past, probably we also could think about the possibility of our potential body of the future, continuing from the present, through confront our body of the past and the present.
 This work is presented as a form of piano recital. Each musical work performed at the recital is, of course, individual work composed by individual composers. But for presenting this recital, I try to connect these works as one big theme, so that the whole recital program can be regarded as big collage work by the performer. In this case, this “big theme” is thinking about the potential body from the future, through confronting our own body from the past and the future. Through this recital, the entire works are interpreted and performed according to this theme.
 In chapter 1, I will explain the concept of “implex” and “body as implex” as much detail as possible. Before analyzing my master work implexed music?which is an example of expressing a body as an implex through representational art (piano recital), I will explain about the possibility of the performer who interprets and performs with a sight of composer in more detail. In chapter 3, as integrating the contexts of previous two chapters, I will think about the meaning of expressing the process of tracing a body as an
implex through creative interpretation and performance with using media devices. After that, there will be a detailed analyzation of my master work “implexed music” in chapter 4. After reviewing the result of my work’s previous presentation on 31st October in chapter 5, I will summarize the larger context and draw my conclusion in chapter 6.

主査
三輪眞弘
副査
プロフィール
林賢黙(イム?ヒョンムック)は主に現代音楽を演奏するピアニストである。現在はピアノとマルチメディアのための電子音響音楽の演奏、或いはマルチメディアを用いた過去作品の復元?解釈を中心に活動を続けている。