IMATANI Shintaro

コマの形態変化に着?した AR を?いたマンガ表現の研究

AR Comic Expression: Changes in the Nature of "frames"

スマートフォンやタブレットの普及に伴い、これら電?端末でマンガを読むことが?般的となった。電?コミックの中では、縦スクロールマンガに代表されるような、これまでの紙媒体のマンガに?られなかった表現も?み出されている。また、デバイス?の情勢として、スマートフォンに代わる存在としてARグラスが注?されている。しかし、現在多くのARコンテンツはスマートフォンやタブレット向けにリリースされており、ARグラスは実?的な普及に?っていないのが実情である。以上のような背景から、本研究は AR が?般化した将来の、デバイスに適合したマンガの形態を提案することを?的とする。
 縦スクロールマンガではコマが縦に並べられ、画面をスクロールさせて読むという、スマートフォンに適切なこうしたマンガの媒体に合わせたコマの形態変化が見られる。このようにマンガのコマを AR に適応させ、さらにARを活?した新しい表現を取り?れるためARコミックというマンガ作品を4作制作した。1作?の「橋」という作品では、ARコミックにおけるコマの定義とコマ割りの?法を検討した。ARコミックにおけるコマはデバイスの画?そのものであるという定義づけを?い、読者の歩?移動を時間進?と捉えることで歩?によってコマの遷移を起こすシステムを確?した。これによって、マンガのコマがもたらす離散的な特性を、ARコミックに踏襲させた。「読?術」という作品では、コマを遡れるようにすることでコマの理論をより強固なものにしただけでなく、背景に存在するモブキャラに近づくと主?公がリアクションを取るという、従来のマンガには存在しなかったインタラクティブな要素を取り?れた。3作?の「壁」では、壁?を?次元平?と捉え、壁上に従来のマンガに?られるフレームを?いたコマを配置することで、ARコミック内で2種類のコマを扱うことができるようにした。さらに、ARコミックにおける?ゴマや回想シーンの導?を?なった。4作?「ロフト」では、読者が?ち?まった状態で振り返らせることで別のコマを?せ、時間が進?しないコマ割りを再現した。また、「ロフト」は学内施設であるロフトで読むことを前提とした作品であり、場所に関連したストーリーと、空間形状を?いた表現を取り?れている。これら4作品によって、基本的なコマの?途を含むARコミックという形式を確?できた。

Thanks to the ubiquity of smartphones and tablets, the reading of manga electronically has become widespread. This birthed new forms of expression not yet available to the medium exemplified by the top-bottom scroll. At the device level, AR glasses are attracting attention as an alternative to smartphones. However, the bulk of AR content is made for the tablet and smartphone, leading the AR glasses to be, as of now, not yet widespread. Given this background, this research takes as its purpose to provide a form of manga that would fit such a device, supposing in the future its becomes more widespread. In this research, we will focus on panels among the changes in form according to the comics medium. The most basic use of panels is to create panel transitions by dividing panels. In the transition of panels, time in the comic progresses according to the difference of time each panel has. In vertically scrolling comics, some frames are omitted. In this case, the screen of the terminal itself is considered to be a single frame, and the frame layout is thought to be accomplished by scrolling through the frames. On the other hand, each frame has the same time, and there is no time progression through transitions. In addition, there are examples of large panels that fill the entire paper surface, called “big sesame,” which are expressed by scrolling very long panels in vertically scrolling comics. Furthermore, the darkening of panels is often used to introduce a reminiscent scene, and is also used in vertically scrolling comics
 In the first work, “Bridge,” I examined the definition of panels and panel layout techniques in AR comics. I defined the panel as the screen of the device itself, and established a system in which the transition of panels is caused by the reader’s forward movement as form of time progression. By doing so, the discrete characteristics of comic book panels were followed in the AR comic. In the third work, “The Wall,” the artist considered the wall surface as a two-dimensional plane, and created an interactive element that did not exist in conventional comics. The third work, “The Wall,” considers the wall as a two-dimensional plane, and by placing frames on the wall using frames seen in conventional comics, it is possible to handle two types of frames in the AR comic. In the fourth work, “The Loft,” the artist made the reader stand still and look back to show another panel, reproducing a panel layout in which time does not progress. In addition, “The Loft” was designed to be read in the Loft, an on-campus facility, and thus incorporates a location-related storyline and spatial forms of expression. With these four works, I was able to establish a form of AR comics that includes the use of basic panels.
 Due to the characteristics of AR comics, in which the panels have space, it is thought that differences in experience exist between AR comics and conventional 2D comics. There are also concerns that the expression and genre of the work may be unsuitable, and that readers need to be literate in order to read it correctly. This aspect may be gradually accepted as AR comics become more widespread as a form of comics.

主査
吉田茂樹
副査
プロフィール
1995年広島県生まれ。豊田工業大学工学部先端工学基礎学科卒業、メーカー勤務を経て入学。ARを使用したマンガの表現について研究を行っている。人中が長い。