ENDO Satsuki

??の内?と向き合うための映像制作の実践と考察

Practice and consideration of videography for confronting the inner self

本研究は映像制作を通して??の内?と向き合うための実践の記録とその考察である。 筆者は映像制作に先?って、筆者の妹の友?何?かにインタビューを?った。インタビューの対象としたのは、筆者の妹の友?数名と筆者の従姉妹である。幼少期から遡って現在に?るまでの経緯を巡って、?構造化インタビューの形式で?った。
 インタビューをしていくなかで、彼らが??を?分らしく?きている姿を垣間?ることができた。彼らも筆者と同じような悩みを持っていることを理解した。また、三名のインタビューを書き起こし、彼らのことについて分析することが出来た。
 インタビューを通して他?に対しては認識や分析ができるのだが、?分に関しては同じように認識?分析することができないことに気づいた。そこで?分を対象に映像作品を制作することにした。
 映像の撮影に先?って、?まかな筋書きと使?する?道具を決めた。予め決めた内容は、??の?の傷を包帯によって癒していくというものである。絵コンテは作成しなかったが、頭の中で簡単なシナリオを組み?てた。
 撮影した映像は、先のインタビュー記録と合わせて修?研究の中間発表として学内で展?を?った。その後、今?度修?課程進学時の研究計画を?直し、社会や他?についてではなく、?分のための作品を作っても良いのではないかと考えるようになった。
 その結果、本撮影を?うことを取りやめ、習作の位置付けを変えて習作を撮影したこと?体に意義を?出すことにした。つまり、他?に?せるためではなく、?分の内?を観察?分析するための?段としての映像制作と位置付けた。
 映像作品を?分の内?の観察?分析の?段とするために、以下のことを実践した。
 (1) 撮影に?るまでの?分の?動を回想録として記述した。
 (2) 映像を?て、撮影時に主観的に感じていたことを思い出しまとめた。
 (3) 映像をさらに観察し、(2)よりも客観的な視点を意識して??分析した。 以上のような??分析ができたのは、撮影した映像に映る?分に気づいていなかった側?を?出したからである。これは、映像にもともと?分の意図してなかった様?が映っていたからだと考える。また、当初は習作のつもりで撮影したため、気負うことなく?分のありのままを表現することに繋がったのではないだろうか。
 以上のように、筆者は??の?の悩みから出発して、??の内?と向き合うための映像制作と分析を?うに?った。 本論?は筆者の実践の記録と、それについてのより?般的、客観的な評価で構成する。実践部分に関しては??の内?に向き合うことに関しての実践であるため、筆者の個?的な事柄が多く含まれる。
 個?的な事柄については第1章、第2章で述べる。実際に?った実践は紆余曲折を経たが、その過程?体にも意味があると考え、できるだけ省かずに記載した。?まかな実践の変遷を第1章にまとめ、第2章ではそれぞれのプロセスの具体的内容を交えて、どのような実践を?ったかを具体的に記述した。
先?作品との?較?評価を第3章で、実践に対する考察とまとめを第4章で記す。

This study is a record and discussion of the author’s practice of confronting one’s inner self through filmmaking. The author interviewed several friends of the author’s sister prior to the video production. The interviewees were several friends of the author’s sister and the author’s cousin. The interviews were conducted in the form of unstructured interviews over the course of their lives from childhood back to the present. In the course of the interviews, I was able to catch a glimpse of how they are living their lives in their own way. I understood that they had the same concerns as the author. I was also able to transcribe the three interviews and analyze about them. Through the interviews, I realized that although I could recognize and analyze others, I could not recognize and analyze myself in the same way. Therefore, I decided to create a video work about myself. Prior to shooting the video, we decided on a rough plot and props to be used. The pre-decided content was the healing of his own emotional wounds with bandages. No storyboard was created, but a simple scenario was constructed in my mind. The filmed video, together with the interview recordings, was exhibited at the university as an interim presentation of the master’s research. After that, I once again reviewed my research plan at the time of entering the master’s program, and began to think that it would be okay to make a work not about society or others, but for myself. As a result, I decided to cancel the main shooting and to change the positioning of the study and find significance in the fact that I shot the study itself. In other words, he positioned the filmmaking as a means of observing and analyzing his own inner world, rather than for showing to others. In order to use the video work as a means of observing and analyzing my inner self, I did the following (1) I described my actions leading up to the filming as a memoir. (2) I watched the footage and recalled and summarized what I was subjectively feeling at the time of the filming. (3) Observed the video images further and conducted a self-analysis with a more objective perspective in mind than (2). The above self-analysis was possible because I discovered aspects of myself that I had not noticed in the images I had taken. I believe that this is because the images showed aspects of myself that I had not originally intended to see. In addition, since the film was initially intended as a study piece, it may have led the filmmaker to express himself as he was without being self-conscious. As described above, the author started from her own emotional distress, and came to produce and analyze images to confront her inner self. This paper consists of a record of the author’s practice and a more general and objective evaluation of it. The practical part of the paper includes many personal matters, as it is about facing one’s own inner self. Personal matters are discussed in Chapters 1 and 2. The actual practice went through twists and turns, but the process itself is also meaningful, so it has been described without omitting anything as much as possible. Chapter 1 summarizes the general transition of the practice, and Chapter 2 describes in detail what kind of practice was carried out, with specific details of each process. Comparisons and evaluations with prior works are described in Chapter 3, and a discussion and summary of the practices are given in Chapter 4.

主査
桑久保亮太
副査
プロフィール
1995年群馬県生まれ。日本大学芸術学部デザイン学科メディア?インタラクションデザインコース卒業。映像を用いた自己分析方法を研究。